Svar: Mad med klumper.
28. april 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til:)
Mange børn vil først være parat til at tygge mad i stykker, når de er mellem 8-9 måneder gamle, så måske har din datter blot brug for lidt mere tid. Det lyder jo som om at hun godt kan kapere mad, som hun selv sidder og gumler på - f.eks. ristede rugbrødsbjælker og det er rigtig godt, for det er med til at styrke hende mundmotorisk. Det at sidde og gumle på en rugbrødsbjælke, hjælper hende til at finde ud af, hvor langt ind i munden den kan komme før brækrefleksen stimuleres og stille og roligt begynder hun således også at kunne spise andre ting - uden at skulle kaste op.
Du fortæller at hun også godt kan spise fint revet æble og det er rigtig godt. Det må du gerne give hende på hendes grød, så grøden på den måde får lidt mere struktur og lidt mere bid. Men brødhapsere og små bidder af frugt, skal du nok vente en måneds tid med at introducere:) Lige nu kan du i stedet prøve med lidt mere mad i hånden. Det kan være bløde frugtbåde, som hun selv kan sidde med, sutte saften ud af, gumle lidt på. Det kan f.eks. være en appelsinbåd eller måske et stykke melon, som du hjælper hende med at holde. Det kan også være kogte grøntsagsbuketter som broccoli eller blomkål, ligesom du kan prøve at give hende en kartoffelbåd bagt i ovnen.
Du må gerne give hende havregrød og flerkornsgrød, som naturligt er grødtyper med lidt mere bid og fast konsistens, så hun finder ud af at arbejde lidt mere med skemaden. Og når du giver hende grøntsagsmos, så vil det være rigtig godt at du stadig laver den godt moset og sovset. Hun vil endnu ikke kunne kapere, hvis du moser grøntsagerne med en gaffel, men det kommer hen af vejen. Prøv i stedet at lave en cremet mos, hvori du så tilsætter lidt bid - det kan være f.eks. en tsk fint hakket kød eller fisk eller en tsk kogte ris, så der er en lille smule struktur, men så portionen stadig er sovset og blød. Prøv også at købe babymiddagsretter på glas eller frost. De er ofte lidt mere sovsede og svampede i konsistensen.
Når hun bliver lidt ældre og bedre til at tygge, så prøv at holde tingene adskilt, så det hun får på en ske, kan mere eller mindre synkes, og det hun får med dine fingre eller med en gaffel, skal hun tygge og arbejde mere med. Det kan hjælpe hende til at finde ud af at spise det, at hun ligesom ved, at når du giver hende skemad, så behøver hun ikke tygge så meget.
Prøv, når du giver hende brødhapsere, at placere dem i siden af hendes mund, så hun med det samme tygger sammen på dem. Det vil hjælpe hende til at arbejde med maden og det er lettere for hende at styre maden - og hun undgår at få det galt i halsen eller få stimuleret brækrefleksen for meget. Når maden kommer ind foran i munden, så skal hun bruge ekstra mange ressourcer på at finde ud af at føre den med tungen over til siden, tygge på maden og bearbejde den før den så skal til svælget og synkes.
Da hun ikke er så gammel, så lyder det for mig helt okay at hun stadig har brug for lidt tid. Men når det er sagt, så kan det naturligvis også godt være at hun har brug for lidt ekstra mundmotorisk stimulation. Der findes f.eks. ergoterapeuter som er uddannet i at hjælpe børn med spiseproblemer og hvis det fortsætter kan I naturligvis godt overveje at kontakte en sådan.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske